Skip to main content

MTA FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS ÉS TECHNOLÓGIÁK NEMZETI PROGRAM

Fenntartható technológiák alprogram

Transzverzális készségek szerepe a fenntarthatósági átmenetben


A BME GTK „A fenntarthatóság gazdasági és társadalmi vonatkozásai” c. alprojekt keretében megjelent “Competence Framework-Based Assessment to Foster Sustainability Management” tanulmány a transzverzális készségek és négy európai kompetencia keretrendszer közötti összefüggéseket vizsgálja a fenntarthatósági átmenet szempontjából.

Egyéni és közösségi szinten egyarán sürgős cselekvés szükséges ahhoz, hogy 2030-ra elérjük az ENSZ fenntartható fejlődési céljai (UN SDGs) által kitűzött célokat. A fenntarthatóság és az éghajlatváltozás összetett kérdései új készségeket és kompetenciákat tesznek szükségessé. Az oktatási rendszereknek világszerte be kell építeniük a kompetenciafejlesztést a napirendjükbe a fenntartható átmenet elérése érdekében. A felsőoktatási intézményeknek döntő szerepük van a végzett hallgatók kompetenciái és a munkaerőpiac követelményei közötti szakadék csökkentésében. Tanulmányunkban a 21. századi munka világának komplexitásaira felkészült munkaerő képzésére való törekvés jegyében az európai kompetenciakeretek és a transzverzális készségek közötti összefüggéseket vizsgáltuk. Négy keretrendszer – a DigComp, az EntreComp, a LifeComp és a GreenComp – összehasonlító elemzésével azonosítjuk a kompetenciák és a transzverzális készségek eltérő jellemzőit és kölcsönkapcsolatait. Ennek eredményeként a média- és információs műveltség valamennyi keretrendszerben alapvető transzverzális készségként jelenik meg. A tanulmány eredményei támogatást nyújtanak a tehetségfejlesztés és a szervezeti tervezés stratégiai döntéshozatalához, összehangolva az oktatást a mai társadalom dinamikus igényeivel. Az eredmények kiemelik a transzverzális készségek kulcsszerepét az egyének 21. századi munkaerőpiacra való felkészítésében és azok fenntarthatósági átmenet megvalósításában betöltött szerepére is rávilágítanak.

Forrás: Barna-Szalmáné (2024)Barna-Szalmáné (2024)